Czy Realme i Redmi są spokrewnione? Zrozumieć różnice między chińskimi markami

image

Wraz ze wzrostem chińskich marek smartfonów, od czasu do czasu pojawiają się pytania takie jak "Czy Redmi i Realme pochodzą z tej samej firmy?", "Czy Vivo i iQoo są spokrewnione?". Ten rodzaj zamieszania zaczyna być bardziej zagmatwany za każdym razem, gdy ogłaszana jest nowa spółka zależna. Aby wyjaśnić zamieszanie, myśleliśmy o wyczarowaniu artykułu, który pomoże Ci zrozumieć pochodzenie różnych chińskich marek.

Chińskie firmy zazwyczaj przyjmują strategię uruchamiania nowych submarek, gdy chcą dotrzeć do nowej publiczności: młodszej demografii, graczy, entuzjastów technologii itp., podobnie jak firmy w innych krajach uruchamiają nowe linie produktów. Ten rodzaj separacji może być przypisany do ogromnych rozmiarów chińskiego rynku sam, i można zobaczyć, jak taki wysiłek kończy się jako opłacalne przedsięwzięcie, gdy pozycjonowanie różnych marek na całym świecie.

Zamieszanie, które powstaje między licznymi nazwami jest dodatkowo potęgowane przez użycie terminów takich jak "niezależny", coś, co Poco - spółka zależna, że Xiaomi zrodził jako "zabójca flagowców", zadeklarował się w stosunku do firmy macierzystej nie raz, ale dwa razy. To, pomimo faktu, że nadal wydają rebranded modele innych marek w grupie. Dla przykładu, Poco F3 (który został wydany w marcu 2021 roku) to nic innego jak rebrandowany Redmi K40.

Spróbujmy przebrnąć przez labirynt chińskich producentów smartfonów, patrząc na migawkę drzew genealogicznych różnych chińskich producentów smartfonów.

Przegląd

  • BBK Electronics (Oppo, Vivo, Realme, OnePlus, iQOO)
  • Xiaomi Corporation (Redmi, Poco, BlackShark)
  • Huawei Technologies (Honor)
  • Lenovo Group (Motorola, Legion)
  • TCL Corporation (Alcatel, Palm)
  • Inne

BBK Electronics

Samsung jest największym producentem smartfonów na świecie, prawda? W zależności od tego, jak obliczany jest ranking, rzeczywista odpowiedź może być zupełnie inna. Na przykład, po zsumowaniu danych dotyczących sprzedaży w 2020 roku na podstawie danych z Counterpoint, marki należące do BBK Electronics (łącznie) sprzedały więcej telefonów niż Xiaomi, Huawei, Apple i Samsung za sobą.

Jak można było zauważyć w drzewie genealogicznym grafiki wcześniej, BBK Electronics jest firmą macierzystą, która jest właścicielem marek, takich jak Oppo, Realme OnePlus, iQOO i Vivo. BBK rozpoczęła działalność jako firma w 2004 roku i były początkowo znane z ich odtwarzaczy DVD przed firma odważyła się na bardziej lukratywny biznes produkcji telefonów komórkowych.

W 2013 roku, Pete Lau, wykonawczy w Oppo Mobile, uruchomił nową markę o nazwie OnePlus. Ta nowa marka zróżnicowane się początkowo poprzez agresywną politykę cenową w tandemie z modelu sprzedaży online. Pomimo "niezależności", wiele modeli OnePlus mają takie same specyfikacje jak urządzenia Oppo, zwłaszcza w pierwszych latach.

Kolejną spółką zależną BBK jest marka, którą znamy jako Realme. Został on uruchomiony w 2018 roku touted jako "przystępnej cenowo" marki, która celuje w młodszą publiczność.

Vivo, w międzyczasie, urodziła markę iQOO w 2019 roku, rozpoczynając od linii premium na początku. W Indiach marka jest traktowana jako niezależna firma, co nie ma miejsca na innych rynkach (jeszcze). Stopień niezależności poszczególnych działów w ramach BBK Electronics jest różny, ale ogólnie rzecz biorąc, każdy z nich ma oddzielny ekosystem produktów, a nawet niestandardowe interfejsy użytkownika oparte na Androidzie:

 

  • Oppo - ColorOS
  • Vivo - OriginOS (dawniej FuntouchOS)
  • OnePlus - OxygenOS (HydrogenOS w Chinach)
  • Realme - Realme UI (wciąż zawiera odniesienia do ColorOS)
  • iQOO - iQOO UI

Xiaomi Corporation

W przypadku Xiaomi stopień niezależności spółek zależnych jest nieco mniejszy niż w przypadku BBK. Kilka modeli wypuszczonych na rynek przez jedną z dywizji trafiło na rynek pod inną nazwą i marką.

Linia Redmi narodziła się, aby dostarczyć masom niedrogie smartfony

Linia Redmi narodziła się, aby dostarczyć niedrogie smartfony w 2013 roku, gdzie została ogłoszona jako oddzielna marka w 2019 roku, w momencie premiery Redmi Note 7.

Poco, z drugiej strony, wywodzi się z udanego Pocophone F1, który został wydany w sierpniu 2018 roku. Marka narodziła się z podobnym DNA jak OnePlus, oferując specyfikacje premium w bardziej przystępnej cenie. Drugi model trafił jednak na rynek dopiero na początku 2020 roku w postaci Poco X2 (który z kolei bazował na Redmi K30). To nie zrobił zbyt dobrze, ponieważ brakowało tagu zabójcy flagowca (i specyfikacji do bagażnika).

Ponieważ stopień niezależności różnych marek Xiaomi jest uważany za niższy niż w przypadku marek BBK, dane dotyczące sprzedaży Redmi, Poco i Black Shark (który był skierowany do segmentu graczy) są zwykle wymieniane obok danych firmy macierzystej przez analityków i konsultantów rynkowych.

Grupa Xiaomi kontroluje również lub posiada udziały w innych markach z różnych segmentów, takich jak wearables (Huami, AmazFit), smart home (MiJia, YeeLight, Xgimi), transport osobisty (NineBot/Segway), home utilities (Chunmi, Viomi, Zhimi, Roborock) i wiele innych.

huawei

Huawei Technologies

W przypadku Huawei drzewo genealogiczne jest znacznie mniej skomplikowane niż u konkurentów. Jest to bardziej tradycyjna organizacja pionowa, a jedyną znaczącą spółką zależną chińskiej grupy jest Honor. Marka ta została sprzedana pod koniec ubiegłego roku konsorcjum lokalnych firm, w związku z restrykcjami handlowymi nałożonymi przez Stany Zjednoczone.

Podobnie jak niektórzy z jego bezpośrednich rywali, Honor urodził się jako zakres value-for-money z Huawei, korzystając z łańcucha dostaw i logistyki firmy macierzystej. Stało się to przeszkodą, gdy amerykańskie sankcje handlowe zagroziły ciągłości marki, wpływając m.in. na zakup komponentów wykorzystywanych w urządzeniach.

Grupa Lenovo

Lenovo jest najbardziej znane na zachodnim rynku smartfonów z marki Motorola Mobility, której nie należy mylić z Motorola Solutions (gdzie ta druga specjalizuje się w infrastrukturze telekomunikacyjnej) i została przejęta od Google w 2014 roku.

Grupa miała również marki LePhone i ZUK, obecnie wycofane, a obecnie obejmuje niemiecki Medion, a także linię Legion gamer.

TCL Corporation

Grupa TCL jest kolejnym, który nabył różne firmy, licencjonowanie nazwy francuskiego Alcatel i kanadyjskiego BlackBerry (z tym ostatnim kończy swoje usługi w 2020 roku). Oprócz swoich marek własnych, TCL jest obecnie odpowiedzialny za linię Palm, która w zasadzie pozostaje ograniczona w USA.

Inne chińskie grupy

Na liście spółek zależnych azjatyckiego kraju specjalizujących się w smartfonach znajdują się również:

  • Nubia, stworzona przez ZTE;
  • Infinix, Itel oraz Tecno - z grupy Transsion, silnej zwłaszcza w Afryce i Azji.

Chiński rynek smartfonów ma również dziesiątki innych niezależnych marek, takich jak Meizu, Umidigi, Hisense, Ulefone, Coolpad, Gionee, Doogee, z wielu z nich tworząc niezbyt dużą liczbę sprzedaży na Zachodzie, choć są dostępne za pośrednictwem gigantycznych sprzedawców internetowych.